Ijsvissen, Sugar shack en Mt.Tremblant - Reisverslag uit Saint-Sauveur-des-Monts, Canada van Nancy Erents - WaarBenJij.nu Ijsvissen, Sugar shack en Mt.Tremblant - Reisverslag uit Saint-Sauveur-des-Monts, Canada van Nancy Erents - WaarBenJij.nu

Ijsvissen, Sugar shack en Mt.Tremblant

Door: Nancy

Blijf op de hoogte en volg Nancy

23 Februari 2016 | Canada, Saint-Sauveur-des-Monts

20-2-2016
Na de lunch zijn we vertrokken naar Olaf en Stephanie die aan een van de duizenden meren van Quebec wonen.
Onderweg zijn we natuurlijk even gestopt bij de SAQ (de Canadese Gall&Gall) om twee wijntjes en, inmiddels mijn favoriet, een ijsappelcider mee te nemen. En dan is die cider echt wel ff andere koek dan die limonade cider die wij in Nederland kennen. Echt zoo lekker!
Daar aangekomen bleek dat Olaf alles op het meer al had klaargezet om te gaan ijsvissen. Hij is nogal fanatiek nadat Francois hem 5 jaar geleden heeft geïntroduceerd in deze populaire sport in Canada.
Het was dus tas dumpen, omkleden en op de sneeuwscooter met aanhanger van Francois naar het meer, zo,n 100 meter verderop. Dan met de sneeuwscooter het meer op tot ik nog eens zo,n 200 meter vanaf de kant een paars hutje zag waar rook uit kwam en waar Olaf ons stond op te wachten.
Ijsvissen gaat dus zo:
Zodra er ijs op het meer ligt, breng je je eigen gemaakte Shack (hutje) met je truck op het ijs. Ja je kunt hier gewoon met trucks het ijs op, dik genoeg. Een elfstedentocht zou ook wel lukken hier alleen zou dat een lange tocht worden. Alleen de provincie Quebec is al zowat even groot als heel Europa...
Anyway.. je zet dus je hutje neer op een plek op het ijs en die laat je daar de rest van de winter staan. Daarin maar je een eigen openbaard zodat je lekker warm zit, want op een open meer met wind en met temperaturen van -35 (wij hadden op dat moment maar -15 dus viel mee) wil je wel kunnen opwarmen.
Vervolgens mag je per persoon 10 gaten in het ijs maken. Dat hebben Olaf en Francois altijd met de hand gedaan maar door 3 meter dik ijs is dat nogal een klus dus dit jaar hebben ze voor het eerst een elektrische boor aangeschaft.
Als je de gaten hebt geboord, moet je de overige ijsbrokken uit het gat scheppen en dan pak je de hengels. Die zijn heel anders dan die wij gebruiken. Ze bestaan uit een houten standaard die je naast het gat met ijs vastzet in de grond. Daarop leg je de hengel, de "tip-up". Dit is een houten hengeltje met aan het eind de lijn met een loodje en een levend visje.
als je alle gaten hebt voorzien van deze " tip-ups" ga je de hut in en wacht je tot je beet hebt. Dat kun je zien doordat de punt van de hengel naar benden omklapt zodra er een vis aan zit...het zou dus eigenlijk "tip-down" moeten heten...
We hebben 5 baarsjes gevangen en bij terugkomst gelijk schoongemaakt en opgegeten! Verser kan niet!
De avond hebben we bij Olaf en Stephanie doorgebracht met de wijntjes en kaas en daar overnacht.

21-2-2016
De volgende dag hebben een klein ontbijtje gegeten want na het ontbijt zijn we naar een heuse " Sugar Shack" gegaan. Dat is een traditioneel evenement wat hier aan het eind van de winter dagelijks op verschillende plekken in Noord Amerika plaats vindt. Men viert dan dat de zware winter voorbij is en men de winter heeft overleefd. Het belangrijkste onderdeel van een Sugar Shack is de Maple Sirop... Dat is hier in Canada sowieso het aller belangrijkste product en kun je de overal kopen.
Het is het pure sap van de maple tree, de boom van Canada (waar dus ook de maple leaf, het esdoornblad van Canada voor staat).
De siroop wordt met buisjes uit de bomen gewonnen en daarna gekookt. Er wordt helemaal niets aan toegevoegd en is van zichzelf heel erg zoet. Het is een beetje te vergelijken met stroop maar dan puur natuur en ze doen het hier ook echt overal overheen. Olaf doet het zelfs in z;n koffie, over z'n omelet en, nog ja, overal over..
De sugar shack is verder met z'n alle aan grote tafels zitten, plaatselijke producten eten en muziek maken en dansen.
Omdat het nog vroeg in het seizoen is, was het nu nog niet zo heel druk maar als je hier in het voorjaar naartoe gaat, komen er per dag honderden mensen op af...elke dag...
Het toetje bij een sigaar shock is uiteraard een cape sirop ijsje, een
" Taffy Pull". Die maak je zelf.. Er staat buiten een grote bak met sneeuw/ijs waar vanuit een kannetje warme maple sirop in lijntjes op wordt gegoten. Door de kou wordt de siroop iets harder en door een ijsstokje door siroop op te rollen, plakt het aan het stokje en heb je dus een soort lolly. Voor de kinderen is het de sport om de grootste lolly te maken.
Na de sugar shock zijn we nog even gaan ijsvissen maar niets gevangen dit keer.
Aan het eind van de middag zijn we weer naar huis gereden en hebben als avondeten maar alleen beetje yoghurt genomen want tjonge....al dat eten hier..

22-2-2016
Vandaag vroeg vertrokken naar Mt. Tremblant. De grootste berg in de omgeving en we hebben samen met Olaf FANTASTISCH geskied!!!! Zon, perfecte sneeuw, prachtige omgeving, super skies (gehuurd), fantastisch dorpje en goed gezelschap dus echt een top dag gehad!!!
Bij thuiskomst nog wel even getraind om alle suikers er weer af te krijgen en nu lekker slapen!!!

• 26 Februari 2016 - 01:18

Iloon:

Hey Nance, super leuk om weer te lezen!! Leuk dat jullie nog wat hadden gevangen met ijsvissen, alleen zijn ze wel heel klein die baarsjes! (of lijkt dat maar zo op de foto?)
    En pure stroop eten pppffff met andere woorden je ken in NL zo door naar de tandarts ;-). Maar wel leuk zo'n echt plaatselijk feest! Leuk tussen de plaatselijke bewoners super gaaf!
    Maar de foto's van de omgeving zijn en blijven nog steeds echt zo super mooi om te zien!! Op naar je volgende verslag! ENJOY!!!

• 26 Februari 2016 - 12:58

Janneke:

Wat fantastisch allemaal, super gaaf dat ze zoveel activiteiten bedacht hebben. Nog heel even volop genieten daar! Xx

• 26 Februari 2016 - 14:32

Wil, Natas & Sara:

Nance wat heerlijk om te lezen weer en heel erg intressant al die dingen die je hebt omschreven! Altijd heel erg leuk een kijkje in een ander land met haar gebruiken! Jeetje jij zal als een bevroren vis in t water voelen hahaha...

Genietze!!